אהבתה של גברת רוטשילד

Image result for ‫אהבתה של גברת רוטשילד‬‎
אהבתה של גברת רוטשילד
מאת שרה אהרוני
רומן היסטורי 

השנה היא 1770 . גוטל, נערה בת שבע־עשרה המתגוררת ברחוב היהודי של העיר פרנקפורט שבגרמניה, כותבת יומן שבו היא חושפת את רגשותיה, מחשבותיה ומאווייה הכמוסים.

תכף תתחתן גוטל עם מאיר אמשל רוטשילד וחייה ישתנו לבלי הכר. מאיר האמיץ, אהוב לבה, יוצא חוצץ כנגד ההגבלות והאיסורים, הגזירות והחרמות שמושתים על היהודים ופועל לקידום שוויון זכויותיהם ולהוצאתם אל מחוץ לגבולות השכונה הצפופה והרעועה. חרף הקשיים שמוערמים מכל עבר, משכיל מאיר לעשות חיל בעסקיו והופך למייסד של משפחת הבנקאים היהודית, משפחת רוטשילד. את ערכי החריצות והמסירות מנחילים גוטל ומאיר לילדיהם, ואלה מתיישבים בערי בירה אירופיות גדולות, מקימים בהן רשת ענפה של מוסדות פיננסיים והופכים לאחת המשפחות העשירות בעולם.

וכעת תמו להם הספרים שקניתי השנה בשבוע הספר. מוזמנים להסתכל בסקירות שלי על כדאי שתשבי ומקימי. בניגוד לתקופת החטיבה-תיכון שלי, שהיה קשה למצוא כותרים לבני גילי שאינם מתורגמים, יש שפע ישראלי למבוגרים ואני מגלה זאת יותר ויותר כל שנה. 

גילוי נאות, אני חולת רומנים היסטוריים. יש משהו מרגש ומרתק בתקופות ומקומות מרוחקים, כאילו בעולם פנטסטי אבל לא- זה קרה בעולם שלי באמת. זו דרך נפלאה כ"כ ללמוד על העבר בצורה מקיפה, שאוכל להבין מקרוב ולהרגיש בשעות שאני קוראת כאילו חוויתי אותה בעצמי. 

אז באופן טבעי נמשכתי מאוד לאהבתה של גברת רוטשילד. בהתחלה, הספר אכזב מאוד. גוטל מתגלה כנערה ללא שום תכונות אופי מיוחדות או מחשבות מעניינות. ב-50 העמודים הראשונים לא קורה כלום בזמן שאנחנו מחכים שגוטל ומאיר יתחתנו. מפה הספר מתחיל להרים את עצמו במקצת, שכן הוא באמת סובב סביב מאיר אמשל רוטשילד, הדמות היחידה העגולה והמורכבת בספר. 

נישואיהם מתחילים עם מעט תסכולים- מאיר מתבטא בצורה שמרתיעה את גוטלה שלנו והם גרים בצפיפות עם משפחתו, מה שיוצרת המון אי-נעימויות. יש סצנה שובת-לב על החובה להיות בשקט בלילות פן הזוג מעבר לסדין החוצץ ישמעו את הנאתה של גוטל. מתחיל להתפתח כאן אהבה שלקראת סיום הספר גיליתי שאני כל כך מחוברת אליו שבכיתי בסופה. וכך גוטל ומאיר יוצאים למסע להגשמת חלומותיהם - הולדת עשרה ילדים והבאת המון כסף וכבוד הביתה. 

והם מצליחים. למרות הקשיים וביניהם איבוד ילדים ודילמות מוסריות בעסקים, משפחת רוטשילד עולה לגדולה יהודית ועולמית. עלילת הספר פרוסה על כ-100 שנים בהן אנו חווים דרך עיניה של גוטל מלחמות, המהפכה הצרפתית, הוצאתה להורג של מארי אנטואנט ואף ביקור בשכונה היהודית של פרנקפורט את נפוליאון עצמו. המשפחה אף מנהלת שיחות עם קרל מרקס (כנראה פיקטיבית) והמשורר היינריך היינה (באמת היה ידיד המשפחה), שאמר שבמקום בו שורפים ספרים עתידים לשרוף גם בני אדם.  

הספר עורר בי מחשבות מעניינות - האם אין סתירה בין רדיפת בצע לבין יראת שמיים? ובכללי, האם זו לא תכונה נתעבת? אבל רוטשילד בסה״כ מתנהג כמו כל איש עסקים ממולח. בנוסף, אהבתה של גברת רוטשילד חידש לי שהמשפחה הניבה רווח רב ממלחמות התקופה, דבר שמפריע מעט לגוטל. 

אציין שלא הוצגה מורכבות בקשר בין השניים לאורך השנים, אין ריבים באמת. מצד אחד, זה הרגיש לא מציאותי ומוחשי. מצד שני, כעקרת בית שמעידה על עצמה שמבינה מעט בענייני העולם ואינה מתערבת בעיסוקי בעלה, ייתכן וזו המציאות בתקופה. 

לגבי מבנה - היו קפיצות תכופות בזמן, מה שקטע לי כל הזמן את רצף הקריאה. לפעמים עברו כמה שנים וגוטל מעדכנת במשפט שנולדו לה מאז שני ילדים. בנוסף, הכותבת לא הרחיבה על אף אחת מדמויות הילדים מה שמנע ממני להתחבר אליהם והקנתה חווית קריאה מעט רדודה. 

למדתי הרבה ואף התרגשתי בסוף, אבל מומלץ לקריאה לחובבי הג׳נר בלבד. אין המון נקודות בהן קורא מהסס יתחבר לעלילה ולסגנון הכתיבה הארוך.   

תגובות

רשומות פופולריות