כדאי שתשבי

Image result for ‫כדאי שתשבי‬‎
כדאי שתשבי 
שרי אלפי-ניסן 
רומן עכשוי 

דפנה בת עשרים ותשע ועדיין לא החליטה מה תעשה כשתהיה גדולה. למען האמת, היא אפילו לא החליטה מה תעשה מחר. כשסבתא שלה, אישה בריטית אצילית וחדת לשון, עוברת תאונה, היא היחידה שיכולה לבוא לעזרתה. במחלקה האורתופדית, כשבמיטה שוכבת סבתא, דפנה, אלופת הארץ בישיבה על ספות, מוכרחה להתמודד עם החיים - ועדיף בעמידה.
בעולמה של דפנה מככבים אקס נוירוטי ומטופח יותר ממנה, שתי חברות הכי טובות שמזמן מצאו את עצמן, אימא עם חיים לוהטים יותר משלה, אח תאום מצליח ויהיר, פסיכולוג רגיש ותכול עיניים והכוכבת הראשית, סבתא איילין, שיכולה לסובב את כל העולם על אצבע אחת בעודה אוחזת ספל תה בידה השנייה. בית החולים שבו הן שוהות יחד הופך לעולם צבעוני, מצחיק ומוטרף, שבו שתי הנשים השונות כל כך מגלות שהן הרבה יותר דומות משחשבו.

רציתי ספר קליל, כיף ומחמם את הלב ומצאתי את זה בכדאי שתשבי מאת שרי אלפי-ניסן. מסופר על דפנה, אישה תל-אביבית עם קול ונשמה של נערה שעדיין מחפשת את עצמה. ההומור והביקורת העצמיים שלה שובי-לב, ויש בה כנות שאני מאמינה שכל אחד יכול להזדהות איתו. 

סבתא איילין היא אישה בריטית ואצילית שלא תתן לשום דבר לעצור אותה, אבל גם לא תודה בחולשה. דפנה מרגישה בודדה ומפורקת, אבל היא מעוררת הערכה כשהיא בוחרת להתחשל ולעמוד במשימה כשצריך אותה, חרף משפחתה שכל אחד עסוק בענייניו. פער הגילאים והתרבויות בין הסבתא לנכדה והאהבה הגדולה הביאה לדינמיקה מצחיקה ממש בין השניים והתפתחויות בהן כל אחת לומדת מהשנייה.

אהבתי מאוד גם את הקשר בין דפנה לאחיה התאום ירון. ירון, גאון כזה שירד מהארץ וחוזר לבקר עם ארוסתו שאינה יהודייה, מכניס לספר מימד מהחיים האמיתיים המורכבים שלנו במדינה.

 מבחינת העלילה, הסופרת לוקחת חווית משבר (תאונת דרכים ושהייה בבי״ח) וכותבת על צמיחתם של הדמויות בעקבות כך. זה לא מובן מאליו - בעיני זו חכמה גדולה לעבור תהליך טוב בעקבות קשיים ולמנף אותם למקום של התקדמות, ובכך יש מסר מדהים לספר.

מבחינת ביקורת- הדמויות של חברותיה של דפנה, גלי וסיון, היו שטוחות מאוד שזה היה קצת פספוס. אבל היו המון דמויות לכאורה ״שקופות״ בעולם האמיתי שקיבלו במה בספר, כך שזה לא גורע מכך שאני ממליצה על הספר הזה בחום. הזדהיתי, צחקתי, ונזכרתי בכל מיני דברים ואנשים טובים בחיי. 

תגובות

רשומות פופולריות