גשר בנות יעקב מאת הרב חיים נבון


גשר בנות יעקב
הרב חיים נבון
מחשבה והלכה



"שום אישה, לפחות בתקופת חיי, לא תהיה ראש ממשלה או שרת החוץ," אמרה מרגרט תאצ'ר בשנת 1969. מאז התהפך העולם. נשים מכהנות במשרות הבכירות ביותר; תאצ'ר עצמה נבחרה בשנת 1979 לראשות ממשלת בריטניה. 


השינויים במעמד האישה מציבים אתגר חדש בפני ההלכה היהודית. כמענה לאתגר הזה נוסחו שתי תגובות עיקריות: התגובה החרדית, הנוטה לשלול כל שינוי, והתגובה הליברלית, הנוטה לקבל כל חידוש. מרבית שומרי המצוות מוצאים עצמם בתווך בין שתי העמדות הללו, ומתקשים להזדהות עם אחת מהן. 


גשר בנות יעקב מנסח שפה חדשה להתייחסות אל השינויים במעמד האישה. הספר מציג דרך שלישית, לא חרדית ולא ליברלית: הדרך השמרנית. עמדה זו מקבלת כנקודת מוצא את מסורת אבותינו, אך גם מכירה בשינויים חיוניים המתרחשים בה. 

הרב חיים נבון מבסס את העמדה השמרנית מבחינה פילוסופית ותורנית, ומיישם אותה לגבי מעמד האישה בהלכה. הוא מגיע למסקנה שלימוד תורה לנשים הוא חיוני, אך עליית נשים לתורה בבית הכנסת אינה רצויה; הוא מסיק שלעולם בחתונות יהודיות החתן הוא שייתן טבעת לכלה, אך טוען שראוי למצוא דרך לשנות את נוסח הברכה "שלא עשני אישה". הטענות הללו מנומקות היטב בשפה קולחת, ומציגות התמודדות שקולה ואחראית עם האתגר הגדול ביותר העומד כיום בפני היהדות.


גשר בנות יעקב הוא גשר בין מסורת לקִדמה, בין הלכה למציאות, ובעיקר – בין עבר לעתיד. 


וואו. נושא כאוב, אקטואלי ומרתק. כבחורה דתייה שכרגע מוצאת את דרכה בעולם לימוד התורה כבוגרת, אני חיה כל יום את השאלות האלו. האמת היא, שניגשתי לספר בהתרגשות ובציפייה רבה- יצא לי לקרוא כתבות של הרב ואני מכירה את המדרשה בה הוא מלמד, ולכן חשבתי שבספר זה אמצא פתרונות הלכתיים לכל הבעיות ומקורות שתומכים בכל הערכים הפמניסטיים. 

אז לא בדיוק. זה מצחיק אותי, אבל על הספר קראתי ביקורות המזועזעות מהשמרנות שלו וביקורות שמסתייגות מהליברליות שלו. אני עדיין לא יודעת מה לחשוב. היו חלקים שבהם היו לי דמעות בעיניים שסופסוף הנה מישהו אורתודוכסי שמבין את הקשיים שלי, שמציע דרכי חשיבה שונות. מצד שני, לעתים קרובות מאוד הוא פשוט לא יודע, ואומר זאת. מה בעצם השוני המהותי בין גברים לנשים? למה הגבר הוא המקדש ולא מדובר בפעולה הדדית? אין תשובות טובות, אבל יש על זה מסכתות שלמות בגמרא וזה לא יכול להשתנות אם נאהב או לא נאהב. 

חשתי אכזבה קשה הרבה פעמים, אבל במרחק כמה ימים קיבלתי שיעור חשוב באמונה. ובנוסף, הספר הרגיע אותי. הוא הזכיר לי במה רוב הציבור הדתי באמת מאמין, ורוב הציבור לא קיצוני כמו שבזמן האחרון נראה בתקשורת. 

בכללי, אני ממליצה על הספר הזה לכל אדם בעל דעות קיצוניות - לכאן ולכאן! הרב מציג לנו בצורה ברורה ורגישה את כל המורכבויות החברתיות וההלכתיות בכל הצדדים, ומהווה גורם ממתן שמאפשר שיח והחלטות טובות. 

שלא תטעו- הספר הזה מצוין גם לאדם שאינו בעל רקע בנושא. (הייתי אומרת אפילו שעדיף שלא יהיה לך רקע- הרי מה ניתן לקרוא היום שיחשב רקע טוב??) וגם אם אינך אדם דתי- הספר ברור לכל קורא, ונותן הקדמה כללית על ההלכה.


תגובות

רשומות פופולריות