הפרדס של עקיבא

Image result for ‫הפרדס של עקיבא‬‎
הפרדס של עקיבא
יוכי ברנדס
רומן תלמודי 

משרטטת יוכי ברנדס את סיפור חייו של רבי עקיבא מזווית ראות חדשה. היא מפענחת באורח סיפורי מבריק וסוחף את הכרעותיו הדרמטיות של הרועה הבּוּר, שבגיל מבוגר הפך למנהיג כריזמאטי, ומעניקה לנו הזדמנות נדירה לפגוש את חז"ל לא כמושג ערטילאי, אלא כבני אדם. בני אדם משכמם ומעלה, אך גם יצריים מאוד, חרדים למעמדם, פוגעים ונפגעים. הציבור הישראלי הרחב מכיר את התנ"ך, אבל התנ"ך אינו היהדות, אלא השורש שממנו צמחה. היהדות היא חז"ל, והספרות העברית המודרנית מיעטה להתמודד עם עולמם של יוצריה. בספרה המרתק פותחת ברנדס צוהר למי שלא צמח על המשנה והתלמוד ולמי שרואה אפילו בהגדה של פסח מסמך חתום ואולי גם סתום; צוהר רחב שדרכו הוא יכול להתבונן בטקסטים המכוננים האלה כבשעת יצירתם ממש, משל היה עֵד בזמן אמת לכתיבתם, גיבושם וחתימתם. בשני ספריה הקודמים, מלכים ג ו־שבע אמהות, שכבשו את לבם של מאות אלפי קוראים, רקמה ברנדס עלילות המציעות פרשנות חתרנית משחררת לכמה מסיפורי היסוד של הקורפוס המקראי, המוגבל בהיקפו יחסית. כעת, עם הפרדס של עקיבא, היא הגדילה לעשות, נכנסה לפרדס הענק של ספרות חז"ל ורקמה — על בסיס מאות שברי הלכות, אגדות ומדרשים — עלילה לכידה וסוחפת, שממנה עולה תפיסת עולם רחבה ומקורית.

וואו. וואו וואוו וואווווו. 

הכרתי את יוכי ברנדס דרך ספריה, מלכים ג' ושבע אמהות. אני, כמו רוב קוראיה, הזדעזעתי עמוקות מכתיבתה בהתחלה אך לא יכלתי שלא להתרשם מהתעוזה הפרשנית, מהטענות ההגיוניות שהיא העלתה ומהנימוקים שהיא הביאה להם. 

למי שטרם הכיר, בספריה המוזכרים לעיל וכן בפרדס של עקיבא, יוכי ברנדס כותבת סיפור, רומן לכל דבר המבוסס על סיפורי המקרא והתלמוד. תוך כדי (איך לא) היא מוסיפה, מדגישה, ממלאה פערים ומחברת בין דברים, ובכך נותנת פרשנות משלה על הסיפור. 

אז למה הזדעזעתי מספרה הראשון שקראתי? כי יוכי היא אישה מודרנית ופמיניסטית, ונראה לי שברור לכל שהפרשנויות הרגילות הנלמדות בציבור הדתי אינן כאלה. וכן, ניתן להגיד שבמלכים ג' היא לחלוטין כופרת במסורת ישראל. ועם זאת, בחירתה של הכותבת להציג את המאורעות ואת האנשים מנקודת מבטה של אישה חשובה שקולה לא נשמע עד כה היא מעוררת מחשבה ומעלה נקודות טובות - גם אם צריך לקחת חלק מהדברים בעירבון מוגבל. 

הפרדס של עקיבא שבה את לבי בצורה כזו שלא חשבתי. התקופה היא תקופה קריטית בתולדות עם ישראל, אחרי חורבן בית המקדש השני שאנשי יהודה עוד מחולקים לקבוצות וכתות שונות. סוגיות חשובות עומדות על הפרק: 
היחס למלכות רומא
סנהדרין מחוץ לירושלים 
האמונה הנוצרית החדשה- האם זו עוד כת יהודית או שמא משהו אחר כבר? 
איך משמרים את המסורת עכשיו שאין עבודת מקדש וקרבנות? תפילות קבע מול תפילות לב טבעיות 
בית שמאי מול בית הלל - ועם מי רבי עקיבא? 
האם גם פשוטים יכולים ללמוד תורה? 
חידוש מול שימור בפרשנות 

הדהים אותי שחלק מהסוגיות עליהם אנו מדברים היום נדונו כבר בתקופת הסנהדרין. ובכלל, ניתן לקרוא בספר המון הקבלות לימינו, וביניהם דיכוי דעות נוספות בשם "אחדות העם", לימוד תורה מול חיי משפחה תקינים,ריבונות יהודית בארץ, עד כמה היישוב היהודי בארץ ישראל צריך להתעניין ולעזור לאחיהם בתפוצות ועוד ועוד. 

מתוך סיפורי התלמוד המוכרים לי מילדות נשזרת סיפור של אהבה וחברות וחברה. התאהבתי בדמויות ובאיזהשהו שלב תפסתי את עצמי ונשבר לי הלב - אני הרי יודעת איך זה נגמר. 

למי שמכיר, הפרדס של עקיבא מספר לנו את סיפור התקופה עם האנשים, הרגשות והלבטים שעמדו מאחורי ההיגדים המפורסמים. למי שלא מכיר, זו דרך נפלאה לבוא במגע עם תחילת מסורת ישראל. וגם למי שמכיר - נחשפתי לכל כך הרבה מדרשים שלא הכרתי לפני כן! ישבתי אח"כ בגוגל על מגוון נקודות בסיפור ובדמויות שלא האמנתי שהם לא פרי דמיון המחברת. 

יש לציין שנעשה שימוש ברישיון יצירתי בחלק מן הדברים כמו למשל במשנה על הארבעה שנכנסו לפרדס, שם החליפה בין בן זומא ובן עזאי. 

ספר פשוט נהדר ומאיר עיניים - רומן מהנה וגם פרשנות חדשנית וחדה. 




תגובות

רשומות פופולריות