שבע אמהות

שבע אמהות - הנשים הגדולות של התנ"ך
יוכי ברנדס
פרשנות וביקורת המקרא

שבע הדמויות עליהן כותבת יוכי ברנדס הן: בת לוט (אימו של מואב), תמר (כלתו של יהודה)מרים הנביאהבת פרעהרות המואביהמיכל בת שאול, ואסתר המלכה. ברנדס מתארת ומפרשת את תפקיד הנשים האלו בדברי ימי עם ישראל תוך כדי שימוש במקורות מקראיים נוספים, מקורות תלמודיים ופרשנות אישית שמנסה להסביר את המניעים של סופרי המקרא ופרשנות חז"ל בהמעטת דמותן של הנשים.
המחברת מנסה להסביר את מניעיה של בתו של לוט לאנוס את אביה לאחר חורבן סדום ועמורה, מעריצה את תושיתה של תמר, כלתו של יהודה, שהצליחה באמצעות נשיותה להעמיד זרע שיהפוך אף לזרע המלוכה, מנסה להסביר מדוע מרים הנביאה שהייתה גם אחות משה רבנו כמעט ואינה מוזכרת בתורה, מעריצה נשים כמו בת פרעה ואשת רבי עקיבא שהעזו למרוד בהוריהן בשם הצדק, מפארת את דמותה של נעמי ורות המואביה שאף זכתה להיות סבתו של דוד המלך, חוזרת על הערצת אהבתה של מיכל בת שאול לדוד ועל הישגי חוכמתה של אסתר המלכה שהצילו את עם ישראל מאבדון.

יוכי ברנדס חכמה מאוד, ואני מאמינה שיש ערך בלקרוא את מחשבותיה על אירועי ואנשי התנ"ך כמעין ניסוי מחשבתי. לפעמים, מתוך היכרות עם הסיפורים מאז הגן אנחנו רגילים לחשוב על האירועים כפשוטם. אנחנו שוכחים להכניס קונטקסט של תקופה, נסיבות, רגשות, מצב של העם וכו'. מנגד, יש פירושים על התנ"ך שכ"כ מוכרים אנו מתייחסים אליהם כפשט הפסוקים וברור לנו לגמרי שכך היה - ואז לגמרי מתעלמים מהפסוקים האמיתיים ולא חושבים יותר מדי על למה זה נכתב דווקא ככה, ולמה חז"ל ראו לנכון לסתור את זה לגמרי?? (לדוגמא - כתוב בפירוש שמרדכי אימץ את אסתר לבת, אבל חזל טוענים שנשא אותה לאישה. כתוב בפירוש שהיתה נערה יפה וטובת מראה שנלקחה עם הבתולות, אך חז"ל אומרים לנו שהייתה מכוערת, זקנה, ונשואה בכלל) 
לכן, למרות שאני חושבת שהסופרת מאוד ממורמרת כלפי הדת וחכמיה, אני חושבת שיש משהו בהרבה מדבריה - וגם למאמינה האורתודוכסית כמוני יש עניין לקרוא - אפילו רק ע"מ לדעת לענות תשובות אחרות לשאלות המוצדקות שהיא שואלת.
שלא כמו מלכים ג', שבע אמהות אינו רומן ולכן פחות סוחף ומרגש ומפתיע כמוהו. אבל אל דאגה - מצאתי את עצמי מעוניינת ומחוברת למרות אופיו העיוני של הספר, וממליצה לכל חובבי התנ"ך וכן לכל הדתיים (שהם יודעי תנ"ך גם אם פחות אוהבים ומחוברים) לקרוא ספר זה, ומאחלת לכם קריאה מהנה ומעוררת מחשבה. (:
חג פסח כשר ושמח!

תגובות

רשומות פופולריות